08-6551546

תמיד כאן לשירותך

הסכם ממון ידועים בציבור

בשנים האחרונות, יותר ויותר זוגות מנהלים חיים משותפים מבלי להינשא. בשל כך ועל מנת להגן על נכסי בני הזוג, הסכם ממון בין בני זוג ידועים בציבור הולך וצובר תאוצה בישראל.

אם אתם נמצאים בזוגיות פרק זמן מסוים, החברים שלכם ובני המשפחה שלכם כבר מכירים זה את זה, כספיכם מתערבבים, למשל על ידי רכישות משותפות, ומספיק שאתם ישנים יחד מספר פעמים בשבוע, אתם כבר עשויים להיחשב בתור בני זוג ידועים בציבור. הדבר עלול לגרום לכך שכל מה שכל אחד מכם יצבור במהלך הזוגיות, עשוי להיחשב כשייך לשניכם, ובעת פירוד, ייתכן ותיאלצו להיכנס למאבקים משפטיים כדי להותיר את השייך לכם, ברשותכם ובבעלותכם.

נכון להיום, אין במדינת ישראל חוק אחד המגדיר במפורש את המונח "ידועים בציבור". ההגדרה מצויה במספר חוקים, ובפסקי דין של בתי המשפט. לכן, קיימת חשיבות גבוהה מאוד לערוך הסכם ממון אשר יגדיר באופן ברור מהו המועד הקובע לתחילת הקשר, את נושא השיתוף או ההפרדה של הנכסים וכן נושאים אחרים, בהתאם לרצונכם ונסיבותיכם האישיות. להסכם ממון יש יתרונות רבים. למשל, הסכם ממון יכול להעניק לכם הכרה רשמית מצד מוסדות המדינה או מצד גופים אחרים, והכרה זו יכולה לאפשר לבני הזוג להנות מהטבות הניתנות לבני זוג נשואים, אף מבלי להיות נשואים למשל זכויות בן הזוג במקום העבודה, קצבת שארים ועוד. אם כי, חשוב שבהסכם הממון תהיינה התייחסות מפורשת וספציפית לעניינים אלו. זאת ועוד, בכוחו של הסכם הממון להגן על נכסים שהתקבלו בירושה או במתנה או אפילו נכסים שהיו לבני הזוג לפני ההקשר הנוכחי, בייחוד אם מדובר בדירה שבהמשך שימשה כדירת מגורים משותפת של בני הזוג. במקרה שדירה כזו תימכר והכסף ישמש, למשל, את בני הזוג לרכישת דירה גדולה יותר עבור שניהם, קיים חשש, כי מבחינה משפטית לבן הזוג השני תהיה עילת תביעה ביחס לדירה החדשה, אשר נרכשה מכספי דירה ראשונה שכלל לא הייתה שייכת לו. הסכם ממון בין ידועים בציבור יכול גם להעניק הגנה ולהבטיח את זכויותיהם הרכושיות של ילדכם מנישואים קודמים או ממערכות יחסים קודמות.

צוואה משלימה להסכם ממון

על פי חוק, במקרה של פטירה של אחד מבני הזוג, בן הזוג הנותר בחיים זכאי לרשת את בן הזוג הנפטר כאילו הם היו נשואים זה לזה וזאת, אם אין צוואה הקובעת אחרת. בעצם, בניגוד לדעות רבים, הסכם ממון לא מהווה תחליף לצוואה! הסכם ממון יכול לקבוע רק את היקף תחולת העיזבון של כל צד במקרה של פטירת מי מהצדדים, אך אינו יכול לקבוע את זהות היורשים או את חלקם בעיזבון. כלומר ולפי חוק הירושה, בהעדר צוואה, בת הזוג תירש מחצית מעיזבונו של הנפטר גם אם ‏קיים ביניהם הסכם ממון הקובע הפרדה רכושית מוחלטת. בעצם, במקרה של ידועים בציבור שעורכים הסם ממון, יש הכרח להסדיר גם מצב של פטירה שלמרבה הצער, עלול ‏להפתיע בכל רגע, ולערוך גם צוואה שתשלים את האמור בהסכם הממון.

אדגיש כי, להבדיל מהסכם ממון המחייב הסכמה וחתימה של שני הצדדים, עריכת צוואה היא מעשה אישי של אדם, ואינו מחייב ידיעה או שיתוף פעולה של הצד השני. זאת ועוד, את הצוואה ניתן לערוך רק בעודנו צלולים וכשירים משפטית, ולכן לא מומלץ לדחות עריכתה למועד אחר הרי שאיננו יודעים מה ילד יום המחר. ‏

לסיכום, אם אתם נמצאים בזוגיות, והזוגיות שלכם מתחילה להיות רצינית ואינטנסיבית יותר, חשוב מאוד להעלות את השיח על עריכת הסכם הממון עם בן הזוג, ולבדוק האם בן הזוג מוכן לערוך איתכם הסכם ממון ידועים בציבור. מצד אחד, הדבר יכול להבטיח כי בן הזוג נמצא איתכם לאו דווקא ממניעים כלכליים אלא מאהבה, ומצד שני יכול להבטיח לשני הצדדים שקט נפשי, יציבות כלכלית ומשפטית, ובכך למנוע מאבקים משפטיים שגוזלים זמן וכסף ופוגעים ביקרים לנו מכל, בני משפחתנו.

תמיד כאן לשירותך

עוד בנושא

הסכם גירושין בהסכמה

הסכם גירושין בהסכמה

הסכם גירושין בהסכמה – חשיבות הדעה הרווחת בקרב פלח לא קטן מהציבור היא שתהליך גירושין תמיד יהיה מלווה במחלוקות, כעסים וניסיונות לסגור חשבונות של בני

קרא עוד »
עורך דין הסכם ממון

עורך דין הסכם ממון

עורך דין הסכם ממון מומלץ הסכם ממון הוא הסכם אשר עורכים אותו בני זוג ידועים בציבור אן בני זוג לפני הנישואים ואף בני זוג נשואים

קרא עוד »